Home » Katil double decker boleh mendatangkan mimpi ngeri?

Katil double decker boleh mendatangkan mimpi ngeri?

by Michael Wong
Katil Double Decker

Penonton meraung apabila Will Ferrell dihempap ​​oleh katil double decker yang dia dan John C. Reilly bina dalam “Step Brothers.”

Ketawa dalam kehidupan “sebenar”? pasti. Walau bagaimanapun, dalam kehidupan seharian kita, keselamatan katil dua tingkat bukanlah bahan ketawa.

 

Kanak-kanak dan dewasa muda terus mengalami kecederaan atau meninggal dunia dalam kemalangan yang berkaitan dengan katil dua tingkat, walaupun peraturan keselamatan wajib yang dikenakan oleh Suruhanjaya Keselamatan Produk Pengguna AS pada tahun 2000. Kecederaan yang paling lazim adalah akibat terjatuh. Patah, luka, dan lebam adalah antara yang lain.

 

Sejak itu, jenama lain yang kurang dikenali serta beberapa perniagaan terkemuka, seperti Lexington, Ethan Allen, Hooker, dan Ashley Furniture Industries, telah menarik balik katil dua tingkat dari logam dan kayu mereka. (Lihat cpsc.gov untuk senarai panggilan balik.)

 

Tiada sesiapa yang kami bercakap dengan menasihatkan untuk membuang katil dua tingkat dari bilik anak anda, tetapi mereka menekankan nilai membeli katil yang mematuhi piawaian keselamatan terkini, menggunakannya mengikut arahan dan mendidik anak anda tentang sebarang kemungkinan risiko.

 

Insiden katil dua tingkat menyebabkan 36,000 kecederaan dan jumlah kematian yang tidak dapat ditentukan setiap tahun. Menggunakan data daripada National Injury Information Clearinghouse, pilihan contoh Florida ditunjukkan di bawah.

 

Pada Julai 2005, seorang kanak-kanak Miami berusia 14 tahun telah tersepit lengannya di antara bingkai katil dan tilam semasa dia berbaring di bahagian bawah katil dua tingkat yang telah jatuh kira-kira 6 inci ke lantai. Katil itu dibaiki di dalam stor, tetapi tiga bulan kemudian ia jatuh semula, memerangkap kakinya di celah antara tilam dan bingkai. Dia mengelak kecederaan kedua-dua kali, tidak seperti mangsa yang lebih muda.

 

Beberapa orang tidak bernasib baik. Ibu kepada seorang budak lelaki Miami berusia 9 tahun menjadi bimbang apabila dia menyedari bahawa anaknya bermain seorang diri di dalam bilik tidurnya dan terlalu pendiam. Pada Ogos 2004, dia mendapati dia mati, digantung dari katil dua tingkat dengan tali elastik di lehernya. Budak lelaki itu dan abangnya telah bermain dengan mainan mereka sambil menggunakan band itu.

 

Seorang kanak-kanak perempuan berusia 19 bulan dari Pensacola, Florida, ditemui mati pada bulan yang sama selepas terjerat di tangga katil dua tingkat dan kepalanya dan lehernya tersangkut di anak tangga.

 

Bayi berisiko

 

Penyelidikan daripada Institut Penyelidikan di Hospital Kanak-kanak Nationwide di Columbus, Ohio, telah mendedahkan masalah keselamatan itu. Penerbitan rasmi American Academy of Pediatrics, Pediatrics, menerbitkannya dalam edisi Jun.

 

Menurut Lara B. McKenzie, pengarang bersama kajian dan penolong profesor di Pusat Penyelidikan dan Polisi Kecederaan hospital, tiada satu pun insiden menjadi pendorong kajian itu.

 

Dalam temu bual telefon, McKenzie menyatakan bahawa “katil dua tingkat terus menjadi sumber bahaya yang biasa untuk kanak-kanak dan remaja.” Banyak katil dua tingkat yang dicipta sebelum tahun 2000 masih digunakan sehingga kini. Orang ramai boleh memiliki katil buatan sendiri atau katil dua tingkat usang yang tidak memenuhi keperluan.

 

Sistem Pengawasan Elektronik Kebangsaan menyediakan para penyelidik dengan data yang merangkumi 16 tahun (1990-2005) dan 572,580 kes yang dirawat di bilik kecemasan hospital Amerika. Walaupun beberapa kematian dimasukkan dalam data, McKenzie berkata bahawa ia bukan kerana sistem pelaporan adalah kaedah yang lemah untuk mengesan kematian. Kes-kes ekstrem sering diangkut ke pusat trauma dan bukannya bilik kecemasan dan sering mati di sana.

 

Apa yang menarik, katanya, terdapat dua kali lebih banyak kecederaan dalam kalangan remaja berusia 18 hingga 21 tahun berbanding remaja berusia 14 hingga 17 tahun. Ramai ahli kumpulan yang lebih tua berkemungkinan besar tinggal di penjara, tentera atau asrama kolej.

 

Walau bagaimanapun, kecederaan kanak-kanak, yang boleh menjadi serius dan memerlukan rawatan di hospital, adalah punca utama kebimbangan. Kanak-kanak di bawah umur tiga tahun sangat terdedah kerana mereka adalah paling berat dan lebih terdedah kepada kemalangan di kepala mereka, meningkatkan risiko kecederaan otak sebanyak 40%.

 

Jubah Superman

 

Kanak-kanak di bawah umur enam tahun tidak boleh diletakkan di katil dua tingkat, menurut Dr Deanna Soloway-Simon, pengarah perubatan kecemasan pediatrik di Hospital Kanak-kanak Joe DiMaggio di Hollywood, Florida.

 

Dia menjawab, “Terdapat banyak perkara. “Kanak-kanak yang lebih muda mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk jatuh. Mereka tidak mempunyai penghakiman dan persepsi yang mendalam. Mereka juga bertindak sangat impulsif. Langkah-langkah tidak selalu turun ke arah yang sama selepas ia dibina.

 

Walaupun terdapat pelbagai jenis jatuh dan kecederaan yang dilihat di bilik kecemasan, Soloway-Simon mendakwa katil dua tingkat menimbulkan isu unik.

 

Dia memberi amaran bahawa jika anda tidak sentiasa memerhatikan anak-anak anda, mereka boleh naik ke atas katil dua tingkat dan jatuh dalam beberapa saat. Anak kecil percaya mereka boleh terbang. Mereka melompat sambil memakai jubah Superman. Ia mungkin membawa maut jika tanjung tersangkut pada rel. Untuk menggantung diri.

 

Dalam 20 tahun amalan pediatriknya, Dr. Rakesh Mittal, pengarah jabatan kecemasan pediatrik di Hospital Memorial Bethesda di Boynton Beach, Florida, melaporkan treatin

 

Kanak-kanak menaiki tangga, dakwanya, adalah punca utama hampir kesemua mereka. “Apabila mereka masih muda, sekitar 3 atau 4 tahun, mereka cuba mencontohi adik-beradik mereka yang lebih tua. Mereka mungkin jatuh ke bawah tangga. Rel tidak boleh kuat atau cukup lebar. Yang lain boleh mengantuk apabila mereka menuruni tangga dan tersandung dan jatuh dari tangga.

 

Tikar atau kusyen bergetah hendaklah diletakkan berhampiran dengan tangga, mengesyorkan Mittal, untuk menyediakan kawasan pendaratan yang lebih lembut untuk kanak-kanak yang terjatuh.

 

Mengenakan sekatan umur

 

Cara paling selamat untuk bermula ialah dengan katil yang elok, menurut personaliti TV dan pengarang Debra Smiley Holtzman dari “The Safe Baby and the Panic Proof Parent: Creating a Safe Lifestyle for Your Family.” Oleh itu, melainkan anda pasti katil itu mematuhi keperluan keselamatan baharu, tiada sebarang masalah. Selain itu, elakkan membeli katil dari kedai barang kemas kerana ia mungkin telah ditarik balik atau dibuat sebelum peraturan baharu.

 

Dia melampaui cadangan majoriti pakar, termasuk CPSC, yang menasihatkan agar tidak membenarkan kanak-kanak di bawah umur 6 tahun menggunakan katil atas. Dia mendakwa bahawa anak-anak yang lebih muda akan sentiasa berusaha untuk mencontohi adik-beradik mereka yang lebih besar, yang mungkin melibatkan pendakian ke tingkat atas.

 

Beliau menegaskan bahawa ibu bapa mesti mengawasi anak-anak mereka kerana katil yang selamat pun boleh menyebabkan kecederaan apabila digunakan secara tidak wajar.

 

Perkukuhkan peraturan dan pastikan anak-anak muda sedar betapa seriusnya isu itu, nasihatnya. Jika anak-anak anda benar-benar meragam, anda mungkin mempertimbangkan semula untuk mempunyai katil dua tingkat atau, jika boleh, membahagikan katil.

 

Tanda amaran

 

Standard bangunan sukarela baharu yang berkuat kuasa tahun ini adalah hasil kerjasama antara Persatuan Pengujian dan Bahan Amerika dan Suruhanjaya Keselamatan Produk Pengguna A.S. Standard katil dua tingkat melarang penggunaan tiang penjuru, bahagian akhir dan tonjolan menegak yang lain.

 

Menurut Bill Perdue, naib presiden American Home Furnishings Alliance, “sekatan itu direka untuk mengurangkan kemungkinan sesuatu kanak-kanak memakai atau membawa melekat di atas katil semasa kanak-kanak itu meninggalkan katil yang lebih tinggi.”

 

Mulai Januari 2005, label amaran katil 2 double decker semasa juga termasuk amaran berikut.

 

Objek yang tidak dimaksudkan untuk digunakan dengan katil dua tingkat tidak boleh digantung atau dilekatkan pada mana-mana bahagian katil untuk mengelakkan risiko tercekik. Lompat tali, tali pinggang dan cangkuk adalah beberapa contoh, tetapi bukan satu-satunya.

 

Menggunakan nombor

 

Setiap tahun, 36,000 kanak-kanak dan remaja cedera di katil dua tingkat:

 

  • Bilik kecemasan merawat 572,580 kecederaan katil dua tingkat antara 1990 dan 2005.

 

  • 75 peratus kanak-kanak yang cedera di bawah umur 10 tahun

 

  • 50% kanak-kanak yang cedera di bawah umur 6 tahun

 

  • 30%: Luka yang serius dan kecederaan yang berkaitan dengan jatuh

 

  • 25%: dilaporkan melecet dan kecederaan yang berkaitan dengan jatuh

 

  • 20%: Patah tulang dan kecederaan yang berkaitan dengan jatuh

 

  • 10%: Kecederaan dan gegaran yang berkaitan dengan jatuh

 

Akhir sekali, jika anda menyukai artikel ini, sila kongsikan kepada rakan anda yang mungkin berminat dengan topik ini.

 

Artikel Selanjutnya: Semak di Blad News 

You may also like

Leave a Comment